Heb jij dat ook?

Op dinsdagmiddag 29 september kwam er een tiental deelnemers voor de bijeenkomst 'Goed Slapen' bijeen in het Wielderhoes in Wijlre.

Inleider Aline Kruit inventariseerde de slaapproblemen waar de deelnemers last van hadden.  Piekeren, overgevoeligheid voor geluiden/licht, angst (voor het niet slapen, uit het verleden, voor de toekomst) werden het meest genoemd. Iedereen werd uitgenodigd een cijfer van 1 tot 10 aan de slaap te koppelen. Ik gaf mijn slaap een 3!

Welke oplossingen hadden we zelf al bedacht? Nou, daar kwam een keur aan zaken die in meer of mindere mate hielpen of in ieder geval geprobeerd werden. Denk aan de glaasjes melk (al dan niet met honing) of kruidenthee, minder schermtijd voor het slapen gaan, lezen (van saaie boeken), ander bed, ’s nachts opstaan of juist niet, melatonine/temazepan/valeriaan gebruiken. De lijst werd steeds langer en toch zaten we daar met een missie. We hoopten allemaal vurig dat Aline ons daarbij van dienst kon zijn.

Aline hielp ons uit de droom. Slapen = nietsdoen. Alleen hoe doe je dat? Jezelf overgeven, hoe laat je los en hoe creëer je voor jezelf een gevoel van veiligheid en vertrouwen in de nacht? Ze hield ons voor dat we voortdurend in een staat van alertheid verkeren als we piekeren, ’s nachts opstaan, of gaan lezen. Het is juist de bedoeling om tot het grote niks te komen. Zo alleen kunnen we de slaap welkom heten en ontvangen.

Aline nodigde ons uit om een ontspanningsoefening met haar mee te doen. Met zachte stem bracht ze ons tot rust. Via het bewust worden van voeten die contact maken met de grond en die de schoenen voelen waar ze in staan, naar onze benen, billen en rug die gezeten op een stoel zich heel bewust worden van de houding en de druk op de stoel. Uiteindelijk kwamen we bij het volgen van onze ademhaling uit. Langzaam maar zeker werden we allemaal heel rustig. Aline maakte ons attent op omgevingsgeluiden en het wegdwarrelen van gedachtes en verzocht ons meteen weer terug te komen bij de ademhaling. Alsof het een vast punt, een anker is. Hierbij de opkomende gedachtes verdringend.

Natuurlijk hadden we veel vragen. Hoeveel slaap hebben we eigenlijk nodig? En is het slim een powernap te doen? Aline bleek een groot voorstander van een powernap in de vroege middag. Later dan 15.00u moet je het eigenlijk niet doen, hield ze ons voor. Ga ’s avonds dus op een voor jou prettige tijd naar bed, je bioritme volgend (en niet dat van je partner). En zorg voor een goede slaap
-rust, -reinheid en –regelmaat. Stop met vechten en proberen. Accepteer dat je wakker ligt. Lig minimaal 6 uur in bed, maar ook niet langer dan je nodig hebt en creëer overdag rustmomenten, zodat je tijdig kunt afschakelen.

Ik weet zeker dat we allemaal vanavond onze ademhaling gaan opzoeken als ware het een goede vriend waarvan we op aan kunnen. We slapen waarschijnlijk toch meer dan we denken. Alle kleine beetjes helpen en ook de lichtere momenten in de nacht zijn slaapmomenten. Ik geef mijn slaap daarom inmiddels een 4! En ik móet nog naar bed!

Rosé Lemeer ( Mantelzorger)