Hallo...wij zijn de VAR! Deel 4

In de reeks 'Hallo...wij zijn de VAR' maken we kennis met Henk Marell. Hij is lid van de Vrijwilligersadviesraad sinds 2018. De VAR behartigt de belangen van alle, bij het steunpunt ingeschreven, vrijwilligers. 

Hoe ben je bij het vrijwilligerswerk van het steunpunt terecht gekomen?
“Ik ben op 24 september 2018 gestart als vrijwilliger bij het steunpunt. Ik ontmoette Sonja Stevens, toen vrijwilligerscoördinator bij het steunpunt, bij een bijeenkomst van Trajekt en raakte met haar aan de praat. Wat zij vertelde over het vrijwilligerswerk voor het steunpunt, sprak mij erg aan en toen heb ik mij aangemeld als vrijwilliger bij het steunpunt.

Op dit moment ben ik ongeveer 40 uur per week bezig met vrijwilligerswerk. Niet alleen voor het steunpunt overigens. Het zit een beetje in mijn aard. Ik wil er altijd zijn voor anderen. Ook voor de Epilepsie Hulplijn doe ik vrijwilligerswerk. Hier beantwoord ik vragen van mensen die contact opnemen met de hulplijn. En voor de Epilepsie Vereniging ben ik landelijk bestuurder en hou ik mij met name bezig met de belangenbehartiging van epilepsiepatiënten en hun mantelzorgers. 

Mijn eerste cliënt voor het steunpunt was een krasse meneer van 85 jaar die vanwege trillingen in zijn benen niet lang kon stilzitten. Hij had dementie maar moest heel veel lopen om deze trillingen te kunnen hanteren. Met hem heb ik lange wandelingen van tussen de 2 à 3 uur gemaakt. Op dezelfde dag ging ik ’s middags naar mijn tweede inzet als vrijwilliger voor het steunpunt. Bij een mevrouw in Eckelrade die vanwege haar beperkingen weinig sociale contacten had. Zij had een hele speciale hobby; ze was helemaal idolaat van Michael Jackson en vertelde hier natuurlijk graag over. Verder bleken we nog een andere leuke connectie te hebben. Mijn vrouw was, toen ze jong was een grote fan van Roy Black. En deze mevrouw was vroeger kind aan huis bij Roy Black. Zij kon mij dus veel over hem vertellen en met deze ‘weetjes’ kon ik mijn vrouw weer heel blij maken.

Beide inzetten zijn inmiddels, om verschillende redenen, gestopt. Wanneer de versoepelingen doorzetten, en ik gevaccineerd ben, ga ik nog een keer bij de cliënte uit Eckelrade langs om afscheid te nemen. Dit is door de maatregelen nog niet mogelijk geweest en ik wil ons contact toch op een fijne manier afsluiten.

Ik ben trouwens zeer te spreken over het duidelijke coronabeleid van het steunpunt. Er is steeds sprake van duidelijke richtlijnen/afspraken. Op het moment dat de risico’s groot waren, werden de inzetten van de vrijwilligers helemaal stopgezet. Deze duidelijkheid heb ik zeer gewaardeerd.

Naast mijn vrijwilligerswerk voor het steunpunt, Trajekt en de Epilepsie Hulplijn ben ik nog gastheer bij de afdeling Oogheelkunde van het MUMC+. Hier help ik mensen die hulp nodig hebben bij het aanmelden via de computersystemen of wanneer ze andere vragen hebben. En verder ben ik vrijwilliger bij de hoofdingang van het MUMC+. Hier houd ik de mensen die moeten wachten, soms wel meer dan een half uur, gezelschap of bel ik een taxi als ze deze nodig hebben. Want je moet eens weten hoeveel taxibedrijven er zijn. Het is heel fijn om voor mensen een oplossing te bedenken waarmee ze geholpen zijn.”

Hoe ben je bij de Vrijwilligersadviesraad (VAR) begonnen?
“Kort na de start van mijn eerste inzetten voor het steunpunt heb ik Gertie de Veen (directeur van het steunpunt) ontmoet tijdens een bijeenkomst in het Kruisherenhotel. Na een korte kennismaking heeft ze mij gevraagd om lid te worden van de VAR. Dit leek me een goede gelegenheid om mijn bestuurservaring ook voor het steunpunt in te zetten dus heb ik positief gereageerd op haar vraag. “  

Wat heb je als vrijwilliger nodig om je vrijwilligerswerk met een goed en zeker gevoel te kunnen uitvoeren?
“Ik vind een goede opleiding en passende onkostenvergoeding erg belangrijk. Verder kan een coach een goede ondersteuning zijn voor vrijwilligers die dit stukje extra aandacht fijn vinden of nodig hebben. Ik heb hier persoonlijk minder behoefte aan maar dat is geen probleem. Wanneer er iets aan de hand is of ik heb een vraag neem ik natuurlijk wel contact op met het steunpunt.

Complete en juiste informatie over je inzet, in de thuissituatie of als ziekenbegeleider vind ik een andere belangrijke voorwaarde om je vrijwilligerswerk goed te kunnen uitvoeren. En in mijn geval, omdat ik op verschillende plekken vrijwilligerswerk uitvoer, kun je als organisatie ook veel informatie van de eigen vrijwilligers ontvangen. Bijvoorbeeld over hoe zaken geregeld zijn of lopen in een ziekenhuis. Maak hier gebruik van om de ziekenbegeleidingen bijvoorbeeld goed of beter te organiseren.”

Wat kunnen jullie als VAR betekenen voor de vrijwilligers van het steunpunt?
“Als VAR-lid voel ik mij verantwoordelijk om zaken aan de orde te stellen die voor onze vrijwilligers belangrijk zijn bij de uitvoering van hun vrijwilligerswerk. Zo merkte ik toen ik jonger was dan 65 jaar dat ik, doordat ik gebruik moest maken van het openbaar vervoer, niet uitkwam met de 5 euro onkostenvergoeding per inzet. Ik ben nu ouder dan 65 jaar en heb dat probleem niet meer, maar andere vrijwilligers waarschijnlijk wel. Dan vraag ik om de onkostenvergoeding op de agenda te zetten en te bespreken met de directie. Een ander belangrijk thema vind ik hoe je om moet gaan met de tekenen van waardering die je van een cliënt ontvangt. Wat is het beleid in deze? Je hoort verschillende geluiden van de vrijwilligers en dan bespreek je dit tijdens het overleg en adviseer je de directie.”

Heb je als vrijwilliger vragen die je graag wilt bespreken met een lid van de VAR? Dan kun je contact met hen opnemen per e-mail via vrijadraad@mantelzorgzuid.nl. Of telefonisch via het centrale nummer van het steunpunt 043 – 321 50 46. Je wordt dan teruggebeld door Jan Boom, voorzitter van de VAR. Door alle Corona maatregelen is het persoonlijk contact helaas minder geworden.

Laat je stem horen! Er wordt zeker iets mee gedaan!

Vraag aan vrijwilligersadviesraad


Geslacht*